Niewiele jest branż w przemyśle, które mają tak dalece idący wpływ na inne sektory i społeczeństwo, jak telekomunikacja. Wyobraźmy sobie, że próbujemy skomunikować się z innymi ludźmi bez korzystania z połączeń przewodowych lub usług bezprzewodowych.

W Stanach Zjednoczonych, Departament of Homeland Security (DHS), klasyfikuje wspomniany wyżej sektor telekomunikacyjny jako część infrastruktury krytycznej – przemysł komunikacyjny, który jest podstawą działalności wszystkich przedsiębiorstw, organizacji bezpieczeństwa publicznego i rządu.

W przeciągu ostatnich 25 lat sektor ten ewoluował, od dostawcy głównie usług głosowych do rozbudowanej branży korzystającej z naziemnych, satelitarnych i bezprzewodowych systemów transmisji. Oczywistym jest to, że w takim wypadku silna cyber-ochrona jest szczególnie ważna nie tylko dla jednostek świadczących usługi komunikacyjne, ale też dla setek milionów osób, które , każdego dnia polegają na tych usługach.

Pewna część firm telekomunikacyjnych doświadczyła włamań do swojego systemu danych, przez co zagrożone zostały poufne informacje klientów, zaznaczyła to w swoim raporcie w 2016 roku profesjonalna firma EY – świadcząca usługi telekomunikacyjne. Według raportu, operatorzy odpowiadają na szybko zmieniający się krajobraz cyber-ochrony na kilka sposobów. Dla przykładu, wielu z nich okresowo przegląda i aktualizuje swoją strategię informacyjną. Jednak niektóre obszary wymagają czegoś więcej, potrzebują poprawy. EY podaje, że zaledwie 39 % operatorów utrzymuje dokładny inwentarz wszystkich innych dostawców, połączeń sieciowych i danych. Raport głosi: “W  coraz bardziej współzależnym ekosystemie, operatorzy powinni przykładać większe znaczenie do upewnienia się, że zewnętrzni partnerzy, dostawcy, wykonawcy chronią informacje ich organizacji”.

Operatorzy telekomunikacyjni bardzo dobrze wiedzą, że zaufanie jest podstawą do zbudowania silnych relacji z klientem. Wielu operatorów zapewnia klientom korporacyjnym szeroki zasięg cyber-ochrony i zarządza usługami bezpieczeństwa. Bardziej ambitni operatorzy rozbudowują swoje oferty i wchodzą we współpracę ze specjalistami od spraw zabezpieczeń, aby uruchomić szerszy zestaw możliwości, dodaje firma EY. Firmy telekomunikacyjne będą musiały być czujne odnośnie cyber-bezpieczeństwa w nadchodzących miesiącach i latach, albowiem przemysł ten nadal będzie się rozwijał.

W raporcie pt. “Global State of Information Security SurveY 2016” firma konsultingowa PwC zauważyła, że z racji iż, zaburzenia w branży telekomunikacyjnej nabierają przyspieszenia, organizacje stają w obliczu szybko zmieniającego się środowiska biznesowego, które jest obfite zarówno w perspektywy jak i ryzyka.

Jeśli chodzi o pozytywy całej tej sytuacji, to firmy telekomunikacyjne, nawet jeśli będą trwać przy swojej tradycyjnej roli dostawców tej szczególnie ważnej infrastruktury to nadal dostrzegają nowe możliwości w zagadnieniach takich jak:  Internet Przedmiotów (IoT), systemy mobilnych płatności czy usług cyfrowych treści.

Co do czynników negatywnych, PwC stwierdza, że ogólnie będzie nim znaczący wzrost prawdopodobieństwa narażenia danych, poprzez próby włamania.

 

Pomimo że, dane za obecny rok są jeszcze niedostępne, to na podstawie danych z 2015r widać, że w porównaniu z 2014 rokiem, firmy telekomunikacyjne zarejestrowały 45% wzrost w wykrywaniu incydentów dot. bezpieczeństwa informacji – podaje raport PwC. Firmy telekomunikacyjne, przechowują potężne ilości szczegółowych informacji o klientach, a dane takie stanowią wysoką wartość dla cyber-przestępców. Nie powinno być zaskoczeniem zatem to, że częstotliwość włamań i pozyskanie danych klientów wzrasta. Firmy te reagują na szybko rosnące ryzyko bezpieczeństwa poprzez wprowadzanie technologii, takich jak ochrona w oparciu o chmurę, duże analityki danych i zaawansowane uwierzytelnianie.

Dodatkowo raport stwierdza że, obecnie coraz więcej firm dzieli się swoimi wynikami naruszenia bezpieczeństwa z innymi firmami częściej niż kiedykolwiek miało to miejsce wcześniej. Wiele firm podejmuje działania, aby jeszcze bardziej efektywnie chronić wrażliwe informacje, poprzez wprowadzanie usług cyber-bezpieczeństwa obsługiwanych w chmurze takich jak monitoring i analiza zagrożeń w czasie rzeczywistym. Inni wykorzystują analitykę danych w celu lepszego zrozumienia wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń oraz w celu zwiększenia widoczności w sieci anomalii i aktywności użytkownika.

Internet Przedmiotów (IoT) będzie niewątpliwie mieć duży wpływ na bezpieczeństwo w przemyśle. Poważne zagrożenia odnośnie prywatności i bezpieczeństwa są bezpośrednio powiązane z Internetem Przedmiotów, jak dalej stwierdza raport, dotyczy to podłączonych do sieci urządzeń, domów, produktów i samochodów. Spowodowane będzie to tym, że dostawcy będą przechowywać “bezprecedensową ilość informacji na temat aktywności konsumentów oraz tworzenia punktów dostępu do sieci domowych i samochodowych, które nie istniały kilka lat temu”.

Podobnie jak w innych branżach, w sektorze telekomunikacyjnym   podejmuje się wysiłki w celu zwiększenia bezpieczeństwa, poprzez inicjatywy takie jak dzielenie się danymi na temat zagrożeń. Dla przykładu, USTelecom, przodujące stowarzyszenie handlowe reprezentujące szerokopasmowych usługodawców i dostawców, zachęca do większej świadomości i zasięgu poprzez współpracę i dzielenie informacji. Grupa wspiera federalne rządowe wysiłki, które  chcą zwiększyć  możliwości cyber-bezpieczeństwa w branży. Jej jednostka, CSWG i Framework for Cybersecurity Legislation są przykładem udanej współpracy. Na stronie online tej organizacji przeczytać możemy, że: “USTelecom wierzy, że naszą najlepszą bronią w obliczu tego nowego zagrożenia jest edukacja, którą dalej chcemy zapewniać w branży telekomunikacyjnej”. USTelecom stworzył zasób nazwany USTelecom Cybersecurity Toolkit, który zebrał bezpośrednie linki do ważnych informacji i zasobów. Jest to rozwiązane przeznaczone dla przedsiębiorstw, aby pomóc im lepiej zrozumieć kwestie dotyczące technologii i zasad działalności/reguł, które są częścią dzisiejszego krajobrazu bezpieczeństwa.

Informacje można dowolnie wykorzystać podając markę Bitdefender jako źródło. www.bitdefender.pl – oficjalna strona marki Bitdefender w Polsce – Marken Systemy Antywirusowe – oficjalny dystrybutor rozwiązań Bitdefender w Polsce.

0 0 votes
Article Rating

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments