woman reading book while sitting on chair

Nauczanie zdalne jest nie lada wyzwaniem zarówno dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Obecnie szkoły mają olbrzymi wachlarz narzędzi, przy pomocy których umożliwiają uczniom realizację programu. Należy jednak pamiętać, aby narzędzia, które zostaną wdrożone, były znane nauczycielom. Nie ma nic gorszego od sytuacji, w której nauczyciel nie do końca zna program, jest niepewny tego, co robi. Nie może, w miarę potrzeby pomóc uczniowi albo jego rodzicowi.

Jeśli jesteś nauczycielem i zmagasz się z trudnościami pracy zdalnej, zastosuj kilka prostych rad. Pozwolą ci one w bezpieczny sposób realizować program.

Zdecyduj, na jakich narzędziach chcesz pracować.

Pierwszym krokiem, jaki powinieneś zrobić, to wybrać odpowiednie narzędzia – wygodne do pracy z uczniami. Obecnie szkoły wypracowały sobie system pracy zdalnej, wybierając jedną platformę, na której powinni pracować wszyscy nauczyciele z jednej placówki. Najczęściej jest to Zoom albo Teams. Ta metoda bardzo upraszcza komunikację między nauczycielami i uczniami, ułatwiając tym samym pracę jednym i drugim. Dobrze, że bardzo szybko zostały wyciągnięte wnioski z poprzedniego lokdaunu. Wtedy uczniowie wraz z nauczycielami kontaktowali się za pomocą wielu komunikatorów. Wprowadzało to chaos i zabierało bardzo dużo czasu zarówno jednym jak i drugim.

Poznaj zasady i omów je z uczniami i rodzicami.

Jeśli szkoła wybierze komunikator i serwis do pracy zdalnej, to poświęć trochę czasu na poznanie zasad jego funkcjonowania. Optymalnym by było, jeśli dyrektor placówki zorganizowałby nauczycielom szkolenie dotyczące obsługi. Podczas szkolenia instruktor pokaże działanie programu i zapozna Cię z funkcjami. Poinformuje również o sposobach zabezpieczenia przed ewentualnym włamaniem. Obecnie, jeszcze bardziej, niż dotychczas szkoła powinna zaopatrzyć się w porządny antywirus. Polecamy  Pakiet edukacyjny dla szkół – niedrogi a bardzo skuteczny. Platforma, na której pracują uczniowie jak i nauczyciele będzie coraz bardziej narażona na ataki hakerów. Zawiera wrażliwe dane, które – niezabezpieczone- łatwo można pozyskać. Należy pamiętać, że ochronie powinny podlegać również komputery, na których pracują nauczyciele w domu. Jeśli wypożyczyłeś go ze ze szkoły, to sprawdź, czy posiada ochronę. Jeśli do nauki zdalnej wykorzystujesz swój prywatny, to zainstaluj na nim dobre oprogramowanie antywirusowe. Wystarczy wersja  Internet Security. Ochroni komputer przed zawirusowaniem w sytuacji, kiedy np otrzymasz na swoją pocztę zainfekowany plik od ucznia.

Ustaw do każdego serwisu unikatowe hasło. 

Podczas pracy zdalnej wzmocnij czujność w zakresie ochrony danych. W szkole już dawno jedynym ważnym dokumentem przestał być dziennik w wersji papierowej. Zastąpił go elektroniczny a w okresie pandemii wspomagają go platformy edukacyjne. Zatem powinieneś bardzo poważnie podejść do kwestii zabezpieczania kont odpowiednimi hasłami. Pilnuj, żeby nie było ono takie same do logowania do dziennika elektronicznego i platformy edukacyjnej. Powinno być skomplikowane, składające się z wielkich i małych liter oraz znaków. Nie może składać się z imienia nauczyciela i jednej cyfry. Stosuj różne do otwierania poczty internetowej, dziennika i platformy. Nie loguj się do niej zalecamy stosując to samo konto Microsoft, które używasz prywatnie. Pamiętaj, że wraz z rozpowszechnieniem, w dobie pandemii, serwisów do pracy zdalnej, utworzył się intratny kanał dla przestępców internetowych.

Opracuj, prosty dla wszystkich, regulamin pracy zdalnej.

Każdy większy projekt powinien mieć opracowane zasady postępowania. Pamiętaj, aby opracować regulamin współpracy w trakcie nauczania zdalnego. Ustal zasady współpracy, które wszystkim ułatwią życie. Opracuj sposoby realizacji lekcji, dobierz narzędzia i określ formy współpracy. Przeprowadź pierwszą lekcję z uczniami w formie instruktażowej. Uczniowie sprawdzą, jak działają ich mikrofony i kamerki, przećwiczą sposoby odsyłania prac domowych. Poinformuj rodziców, że powinni zainstalować w komputerze, czy telefonie, na którym pracują ich dzieci, odpowiednią ochronę rodzicielską. W czasie, kiedy dziecko kilka godzin spędza przed komputerem, często bez nadzoru rodzica, taka zabezpieczenie jest wręcz niezbędne.

Nie twórz za dużo kanałów komunikacyjnych.

W sytuacji, kiedy cała placówka pracuje na jednej platformie edukacyjnej, warto mieć „w zapasie” awaryjny komunikator. Pamiętaj, aby nie proponować ich uczniom za dużo. Dobrze by było, by nauczyciele wybrali wspólny dla całej szkoły. Tego drugiego używaj tylko w wyjątkowej sytuacji. Pamiętaj, że niezabezpieczony może wywołać więcej szkody niż pożytku. Poza tym, po co uczniom komplikować życie? Jeśli na chwilę „zawiesi się” platforma, na której pracujesz, to przecież świat się nie zawali, a ty wprowadzisz tylko nikomu niepotrzebną panikę.

Pamiętaj, by w trakcie zajęć, nikt nie był z Tobą w pomieszczeniu.

Z ochroną danych nie ma żartów. Każdy, kto dysponuje danymi, należącymi do innych osób, jest zobowiązany do ich ochrony. Obecnie dotyczy to szczególnie dyrektora placówki i nauczycieli. Podczas pracy stacjonarnej były one chronione odpowiednim antywirusem oraz ograniczonym dostępem osób do komputera. Odkąd szkoła przeniosła się do domu, te dane mogą być szczególnie narażone na ataki hakerskie. Dlatego zawsze, po skończonych lekcjach wylogowuj się z platformy. Komputer, na którym pracujesz, nie powinien być udostępniany innym osobom. Zabezpiecz logowanie się do niego nieużywanym dotąd i nikomu nieudostępnianym hasłem. Jeśli uczeń nie zabezpieczy swojego dostępu, to straci swoje pliki, ale nie będzie to miało żadnych konsekwencji prawnych. W przypadku, kiedy do wycieku danych uczniów dojdzie z powodu Twojej, to może się to skończyć sankcjami finansowymi.

Zabezpiecz komputer.

Podczas nauki zdalnej korzystamy kontaktujesz się z uczniami i nauczycielami za pomocą wielu komunikatorów, pobierasz ciekawe pliki, intensywniej niż dotychczas korzystasz z poczty internetowej. Narażasz zatem swoje dane i dane odbiorcy na ataki hakerskie. A jest ich niemało:

malware – złośliwe oprogramowanie mające na celu zniszczenie komputera użytkownika.

adware – forma złośliwego oprogramowania, która ukrywa się w urządzeniu pod postacią lawiny fałszywych reklam atakujących użytkownika.

spyware – szkodliwe oprogramowanie, którego zadaniem jest zbieranie danych na temat użytkownika lub organizacji.

robaki – złośliwe oprogramowanie, które rozprzestrzenia się, wykorzystując i w efekcie niszcząc zasoby danej sieci.

wirusy – programy, które narażają aplikacje poprzez dodawanie do nich kodu w celu uzyskania dostępu do zawartości atakowanego komputera.

trojany – fałszywe oprogramowanie instalujące w systemie komputera niepożądane elementy, które mogą wyrządzić olbrzymie szkody.

phishing – metoda oszustwa polegająca na podszywaniu się pod osobę bądź instytucję, mającą na celu wyłudzenie danych.

spam – masowa korespondencja, zawierająca atrakcyjne dla użytkownika treści, służące do kradzieży haseł, danych i numerów kart kredytowych.

Warto co jakiś czas zapoznać się z rankingiem najlepszych oprogramowań antywirusowych

Czy nauka zdalna jest bezpieczna?

Nauka zdalna jest olbrzymim wyzwaniem dla oświaty. Wymaga od Ciebie dużego zaangażowania. Z trudnościami zmagają się również uczniowie i ich rodzice. W trakcie pracy należy cały czas pamiętać, że miejscem nauki chwilowo przestała być klasa, w której bardzo łatwo było zadbać o zachowanie prywatności uczniów. Obecnie lekcje przeniosły się do wirtualnego obszaru, gdzie może dojść do licznych ataków hakerskich. Dlatego:

  • Starannie zabezpiecz narzędzia, na których pracujesz. Dobrze jest zacząć od zainstalowania dobrej ochrony antywirusowej, którą zainstalujesz na swoim urządzeniu.
  • W trakcie rozmowy z rodzicami poinformuj ich, że powinni zaopatrzyć się w    ochronę rodzicielską. Aby ułatwić i choć trochę uprzyjemnić sobie pracę, poznaj dobrze platformę, na której będziesz prowadzić lekcje oraz ustal z uczniami regulamin współpracy.
  • Podczas każdej zachowaj czujność i sprawdź, czy nikt spoza klasy nie zalogowała się. Sprawdzaj, z jakiego maila pochodzą prace uczniów. Między plikami, które zawierają ich prace może pojawić się taki, który zawiera szkodliwe oprogramowanie.

Podobne wpisy:  Gdzie kupić antywirus? ,

5 2 votes
Article Rating

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments