Badanie przeprowadzone przez Appdome obala kilka mitów związanych z bezpieczeństwem użytkowników smartfonów. Jak się okazuje właściciele komórek przywiązują coraz większą wagę do ochrony swoich urządzeń oraz instalowanych na nich aplikacji.

Kobieta robiąca zdjęcie aparatem w telefonie

W badaniu Appdome uczestniczyło ponad 10 tysięcy konsumentów z różnych części globu. Wyniki sondażu pokazują, że COVID-19 oraz lawinowy wzrost liczby cyberataków rozbudziły wśród użytkowników przenośnych terminali większe oczekiwania wobec bezpieczeństwa aplikacji mobilnych.

Wnioski płynące z raportu Appdome pozwalając rozwiać kilka mitów na temat bezpieczeństwa użytkowników smartfonów oraz tabletów. Ponadto pomagają nakreślić jasny obraz oczekiwań konsumentów oraz ich świadomości w zakresie cyberochrony. – mówi Mariusz Politowicz, z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.

Mity o bezpieczeństwie aplikacji mobilnych

Mit 1: Konsumenci nie oczekują od dostawców aplikacji bezpieczeństwa i przejmują na siebie ryzyko związane z ich użytkowaniem.

W rzeczywistości konsumenci oczekują, że wydawca zapewni najwyższy poziom bezpieczeństwa. 73 proc. ankietowanych przyznaje, że przestałoby korzystać z aplikacji, gdyby nie była odpowiednio zabezpieczona przed atakami, zaś 74 proc. usunęłoby ją, gdyby została naruszona lub zhakowana. Dodatkowo 46 proc. konsumentów poinformowałaby o zaistniałym zdarzeniu znajomych.

Mit 2: Konsumenci są skłonni zrezygnować z zabezpieczeń na rzecz wprowadzenia lepszych funkcji.

Lwia część konsumentów ceni bezpieczeństwo i ochronę przed złośliwym oprogramowaniem tak samo jak funkcjonalność. 36 proc. uczestników badania deklaruje, że najbardziej zależy im na bezpieczeństwie podczas korzystania z mobilnej aplikacji, a 37 proc. twierdzi, że najważniejsza jest funkcjonalność pobieranych programów.

Co jest najbardziej zagrożone

Mit 3: Ochrona przed naruszeniami sieci i chmury powinna być priorytetem numer 1.
Konsumenci najbardziej interesują się zagrożeniami na poziomie aplikacji i samym urządzeniu. Aż 62 proc. respondentów obawia się, że ktoś zhakuje ich aplikacje, a 56 proc. boi się zainstalowania złośliwego oprogramowania na smartfonie lub tablecie. Dopiero na siódmym miejscu znajdują się zagrożenia związane z chmurą (32 proc.).

Mit 4: Ochrona poświadczeń użytkownika i logowania wystarczy, aby zadowolić wymagania konsumentów.
Konsumenci przedkładają zagrożenia, takie jak złośliwe oprogramowanie i hakowanie ponad utratę danych uwierzytelniających. 55 proc. użytkowników najbardziej obawia się kradzieży danych za pośrednictwem złośliwego oprogramowania. Natomiast 40 proc. respondentów najbardziej martwi się o bezpieczeństwo danych uwierzytelniających, co czyni je dopiero czwartym rodzajem zagrożenia.

Kiedy bezpieczeństwo aplikacji mobilnych ma znaczenie

Mit 5: Bezpieczeństwo aplikacji mobilnej ma znaczenie tylko wtedy, gdy aplikacja mobilna działa w branży regulowanej.
Konsumenci wymagają najwyższego bezpieczeństwa aplikacji mobilnych w równym stopniu od wszystkich rodzajów aplikacji. Co trzeci respondent twierdzi, że „wszystkie aplikacje transakcyjne” powinny mieć najwyższy poziom bezpieczeństwa, 16 proc. wskazuje na e-portfele, a 12 proc. wymienia programy do handlu detalicznego oraz dostarczania żywności.

Jak widać użytkownicy urządzeń mobilnych przestają się zadowalać wyłącznie wygodą obsługi aplikacji oraz ich funkcjonalnością. Bezpieczeństwo i ochrona przed złośliwym oprogramowaniem są na równi z innymi krytycznymi funkcjami aplikacji mobilnej. To bardzo pozytywny sygnał, również dla branży security. Tym co powinno nas trochę niepokoić jest mniejsza świadomość konsumentów na temat zagrożeń związanych z siecią czy chmurą. – podsumowuje Mariusz Politowicz.

Ochroń swoje dane zanm będzie za późno

Popraw bezpieczeństwo swojego telefonu

Zadbaj o ochronę siebie i swoich bliskich

Poradnik zabezpieczania sieci bezprzewodowych